Zoeken
Contractondertekening A44 Rijkswaterstaat - Van Hattum en Blankevoort

Rijkswaterstaat, Van Hattum en Blankevoort en KWS ondertekenen contract voor vervanging brug en viaducten in de A44

Rijkswaterstaat en de VolkerWessels Infrastructuur werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en KWS hebben op 28 november 2024 het contract ondertekend voor de vervanging van het Lisserwegviaduct, Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug in de A44. Samen gaven zij het startsein voor de realisatie van het project A44. Hiermee blijft de A44 ook in de toekomst veilig en blijft de regio bereikbaar.

Al meer dan 80 jaar verbindt de A44 regio’s in Noord- en Zuid-Holland. De brug en viaducten in de A44 zijn door de jaren heen door steeds meer en zwaarder verkeer belast. Vanaf eind 2025/begin 2026 vervangen we naast bovengenoemde twee viaducten en brug, ook het Spoorwegviaduct bij Sassenheim, in één vloeiende beweging van noord naar zuid. Dit gaat verder dan enkel vervanging; waar mogelijk worden de kunstwerken breder, overzichtelijker en voorzien van vluchtstroken of pechhavens. Het project bestaat uit twee contracten waarvan de eerste nu definitief gegund is voor een opdrachtsom van 170 miljoen euro.

“We staan voor een grote vernieuwingsopgave van onze infrastructuur. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe we, door goed naar de markt te luisteren tijdens de aanbesteding, duidelijke keuzes hebben gemaakt voor een efficiënte uitvoering en eerlijke risicoverdeling. Dit creëert vertrouwen. Vertrouwen is ook de basis voor de verbinding met onze omgevingspartners, wat zich vertaalt in een gedragen bereikbaarheidsplan.”

Martin Wijnen Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat

Duurzame ambities

Rijkswaterstaat wil de vervanging zo duurzaam mogelijk laten uitvoeren. De impact op het milieu was één van de zwaarst wegende criteria bij de beoordelingen van de aanbiedingen. Van Hattum en Blankevoort en KWS scoorden zeer goed op dit onderdeel. De combinatie heeft voor alle onderdelen in het aanbiedingsontwerp voor de meest duurzame oplossing gekozen. Met hun plan kregen zij de maximale MKI-score. Ook worden de oude liggers van de A9 hergebruikt voor de Kaagbrug.

“Ik ben verheugd dat VolkerWessels Infrastructuur samen met haar werkmaatschappijen een bijdrage kan leveren aan deze belangrijke vernieuwingsopgave. Hiermee houden we Nederland bereikbaar en is de infrastructuur gereed voor de komende generaties.”

Dick Stoop COO VolkerWessels Infrastructuur

Technische uitdagingen

Bij het project komen de nodige uitdagingen kijken. Zo moet er gewerkt worden binnen beperkte ruimtes. Daarom worden er tijdelijke wegen en bruggen aangelegd, zogeheten bypasses, zodat het verkeer op de A44 kan doorrijden en zo min mogelijk hinder ondervindt. Daarnaast wordt er rekening gehouden met vaarwegen, spoorlijnen en fietspaden die langs de A44 lopen en tijdens het werk zo veel mogelijk beschikbaar moeten blijven.

 

Twee contracten

Mede door signalen uit de markt, heeft Rijkswaterstaat er voor gekozen het project op te splitsen in twee contracten om zo de risico’s beter te kunnen beheersen en hinder te beperken. Drie objecten, de Kaagbrug, het Lisserwegviaduct en het Hoofdvaartviaduct zijn met elkaar verweven en zijn daarom in één contract aangeboden. Het vierde object, het Spoorwegviaduct bij Sassenheim, wordt eind 2025 apart aanbesteed.

Contractondertekening A44 Rijkswaterstaat - Van Hattum en Blankevoort

Jan de Ruiter (VolkerWessels) en Martin Wijnen (Rijkswaterstaat) met de getekende overeenkomst.