Zoeken
Plaatsing zakdeur

Zakdeur geïnstalleerd, laatste puzzelstuk op Selectieve Onttrekking is gelegd

Afgelopen dinsdag werd op ons project Selectieve Onttrekking in IJmuiden een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van de Zoutdam. Na bijna vier jaar van intensief ontwerpen en bouwen heeft Van Hattum en Blankevoort samen met SPIE en HEBO het laatste onderdeel van de constructie voltooid: de installatie van de beweegbare zakdeur tussen de twee pijlers. Deze deur sluit de laatste opening van de Zoutdam af én maakt het mogelijk om onderhouds- en inspectieschepen doorgang te verlenen aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.

De zakdeur, die is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE, is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. De deur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kilo. De deur is lekdicht om te voorkomen dat zoutwater weer terugstroomt richting het Noordzeekanaal. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. 

Samenwerking en precisie

De plaatsing van de zakdeur werd uitgevoerd door de HEBO-Lift 5, een drijvend ponton met kraan, speciaal ingezet voor het zware hijswerk. Tijdens de installatie zijn ook vier noodschotten getest, die als tijdelijke vervanging kunnen dienen wanneer de zakdeur in onderhoud is. De komende maanden staat een intensieve testfase gepland, die tot eind 2024 doorloopt, om ervoor te zorgen dat de deur perfect functioneert en bestand is tegen de uitdagingen van het waterbeheer in de regio.

Brievenbus

De Zoutdam is gebouwd om verzilting tegen te gaan. Via de Zeesluis IJmuiden stroomt namelijk veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in en dat heeft negatieve effecten op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. De Zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren naar zee.

Afronding in zicht

Met het installeren van de zakdeur is de scheidende wand van de Zoutdam voltooid. Hoewel de constructie klaar is voor gebruik, lopen de laatste werkzaamheden door tot in 2025. Van Hattum en Blankevoort is tot die tijd bezig met de terreininrichting op de oevers langs het Binnenspuikanaal.