Bijzondere sporenkap station Ede-Wageningen krijgt vorm
Afgelopen weekend stonden er spectaculaire werkzaamheden op de planning van aannemerscombinatie EdesPoort. Maar liefst 13 gigantische, driehoekige kapdelen van de bijzondere sporenkap werden geplaatst én de langzaamverkeersbrug die de wijk Enka verbindt met het kazerneterrein en het achterliggende natuurgebied, werd ingehesen.
Over de langzaamverkeerbrug
De brug van staal en composiet bestaat uit twee overspanningen: een ‘korte’ overspanning van 17 meter lang met een gewicht van 38 ton en een lange overspanning van 33 meter lengte met een gewicht van 69 ton. De brug is in vijf delen op z'n plek gehesen. Om snel te kunnen werken waren de zijkanten (buitenkant) van de brug al bekleed met composiet randelementen die aan de langsliggers zijn bevestigd. Nu de brug op z’n plek ligt gaat het projectteam verder met de afbouw zoals: het aanbrengen van voegprofielen, afmaken van de binnenkant van de brug (balustrade en handleuning) en de aanleg van het voet- en fietspad op de brug.
Over de sporenkap
Waar aanvankelijk 11 (van de in totaal 23) driehoekige kapdelen geplaatst zouden worden, heeft het team een enorme prestatie geleverd door maar liefst 13 kapdelen aan te brengen. De kapdelen bestaan elk uit drie houten liggers van 27 meter lang. Daarin zijn weer 36 kleinere driehoeken verwerkt. De gelamineerde vuren houten liggers wegen per stuk ca. 9.000 kilo waarmee het gewicht per driehoek ca. 65 ton bedraagt. Samen vormen zij de eyecatcher van Station Ede-Wageningen, de sporenkap. Met een grote hijskraan, voorzien van een speciale hijsarm, zijn de kapdelen met uiterste precisie, heel voorzichtig en minutieus op de kolommen geplaatst. De kapdelen zijn voorgebouwd op het werkterrein naast het station. In juli worden de laatste 10 kapdelen aangebracht.