Zoeken

Combinatie VolkerWessels en Hollandia Infra wint aanbesteding vervanging Brug Ouderkerk

Amersfoort, 16 januari 2018. De combinatie Hollandia Infra en Koninklijke VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en KWS heeft de aanbesteding voor de N522, de vervanging van Brug Ouderkerk, gewonnen. Deze aanbesteding was uitgeschreven door de Provincie Noord-Holland. De werkzaamheden starten naar verwachting begin van de zomer in 2018.  

Brug Ouderkerk.jpg
Brug Ouderkerk.jpg

De huidige brug in Ouderkerk is aan het einde van de technische levensduur. Het betreft een uitgebreid en complex werk, waardoor gekozen is voor een integrale aanpak. Projectmanager van de combinatie, Marco van Woerkom, licht toe: "Naast vervanging van de huidige brug door twee nieuwe basculebruggen, worden ook de kruispunten aangepast en deels verplaatst. Bovendien wordt de N522 heringericht. Met Van Hattum en Blankevoort, Hollandia Infra en KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard hebben wij hiervoor de beste EMVI-inschrijving gerealiseerd. Met name op het gebied van risicobeheersing en omgevingsmanagement scoorden we hoog. Iets waar we heel trots op zijn."

 

 

Nieuwe Brug Ouderkerk belangrijk voor de omgeving

In 2012 hebben provincie Noord-Holland, gemeente Amstelveen, gemeente Ouder-Amstel en Vervoerregio Amsterdam een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe brug. Zo kan het verkeer vlotter en vooral veiliger worden afgewikkeld. Met de verbeteringen wordt de doorstroming van het openbaar vervoer bevorderd. Bovendien worden zowel aan de oost- als westzijde van de brug de kruispunten aangepakt. Het werk wordt zo gefaseerd dat het verkeer van de verbinding gebruik kan blijven maken tijdens de bouw. De bereikbaarheid van met name Ouder-Amstel wordt hiermee geborgd.

 

De eerste werkzaamheden

Naar verwachting starten de eerste werkzaamheden aan het begin van de zomer. Het betonwerk van de bruggen en bijkomende werkzaamheden rondom de brug worden door Van Hattum en Blankevoort gerealiseerd. Hollandia Infra is gespecialiseerd in bewegend staal en is in dit project verantwoordelijk voor de stalen bruggen en de aandrijving. KWS gaat zich richten op de werkzaamheden van het wegtracé. Daarnaast is Vialis, ook een VolkerWessels onderneming, bij dit project betrokken voor de aanleg van de complete elektrotechnische installatie waaronder de bediening van de bruggen, twee verkeersregelinstallaties (VRI’s) en de openbare verlichting. Gezamenlijk worden de ontwerpwerkzaamheden opgepakt, aangestuurd door VolkerInfra. Door het realiseren van deze verbeteringen wordt de situatie voor alle weggebruikers veiliger en prettiger en komen er bruggen die weer jarenlang mee kunnen. In het voorjaar van 2020 worden de werkzaamheden afgerond.