Contouren nieuw dak station Ede-Wageningen zichtbaar
Na het succesvol inschuiven van de Oosttunnel en het inhijsen van de drie liftschachten in de perrons afgelopen jaar is er een start gemaakt met de bouw van de indrukwekkende perronkap.
Over de constructie
De houten perronkap bestaat uit een constructie van 23 driehoeken. Elke driehoek bestaat uit houten liggers van 27 meter lengte, 2 meter hoogte en 0,3 meter dik. De kap wordt geplaatst op 20 stalen kolommen variërend in lengte van maar liefst 14-16 meter lang en 1,6x1,6 meter breed. De zwaarste kolom weegt 20 ton.
Gedegen planning
Peter Derksen, projectleider Van Wijnen, vertelt: ‘Op 11 en 12 februari werden de eerste 9 kolommen bevestigt op de fundering. Gezien het plaatsen van de kolommen exact binnen de vooraf vastgestelde treinvrije periode plaats moest vinden, was een gedegen planning van cruciaal belang. Door de goede voorbereiding en samenwerking met elkaar verliep de plaatsing heel voorspoedig. Eind maart bevestigen we de overige (pendel)kolommen, waarna we in mei en juli van dit jaar de 23 houten driehoeken op de kolommen takelen.’
Metamorfose station Ede-Wageningen
Aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen Arnhem, voert in opdracht van ProRail, in samenwerking met gemeente Ede en NS-stations de werkzaamheden aan het station van Ede-Wageningen uit. De vernieuwing van het stationsgebouw, twee nieuwe perrontunnels, een nieuwe perronkap, een langzaamverkeersbrug en de vernieuwing van de spoorinfra in het stationsgebied. VolkerRail voert de railgerelateerde werkzaamheden uit, Van Wijnen Arnhem richt zich op de bouwkundige elementen en Van Hattum en Blankevoort is penvoerder en civiel verantwoordelijk.
VolkerWessels-onderneming Aveco de Bondt is eveneens betrokken als coördinerend constructeur voor de perronkap en het stationsgebouw en verantwoordelijk voor de construtieve uitwerking en daarvan.