Eerste nieuwe sluisbrug bij Julianasluis Gouda geplaatst
De eerste nieuwe sluisbrug over de tweede Julianasluis in Gouda is zaterdag 8 maart 2014 succesvol geplaatst. De sluisbrug werd door een enorme kraan van een platform getild en op de juiste plek aan de Gouwezijde van de sluis ingevoegd. Zaterdag 15 maart 2014 is de tweede brug aan de beurt. Die komt aan de IJsselzijde van de sluis.
De nieuwe sluisbrug werd donderdagavond vanuit Krimpen aan den IJssel aangevoerd op een platform getrokken door sleepboten. Om de brug door de sluis naar de Gouwezijde te verplaatsen, zijn op vrijdag eerst de tijdelijke brug aan de IJsselzijde, en vervolgens de fietsbrug van hun plek getild. In de nacht van vrijdag op zaterdag werden de balanspriemen, de horizontale delen van de brug, op de al eerder geplaatste hameitorens geplaatst. Dit zijn de verticale delen van de brug.
Milimeterwerk
"Een technisch hoogstandje", zo noemt Peter van Nes, projectleider van hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort de plaatsing van de nieuwe sluisbruggen. "We hadden een speling van enkele millimeters. Door het prachtige weer is de plaatsing van deze brug heel voorspoedig verlopen. Maar we zijn nog niet klaar. In de komende weken wordt het asfalt van de brug en de ernaast gelegen weg op gelijke hoogte gebracht. In de maanden die volgen worden de sluis en de bruggen verder afgebouwd. Ook worden de installaties waarmee de sluizen en bruggen worden bestuurd, aangelegd en getest."
Laatste mijlpaal
In de zomer van dit jaar wordt naar verwachting de nieuwe sluis in gebruik genomen. Tako Heins, projectmanager van de provincie: "Het plaatsen van de bruggen is een van de laatste, grootste en meest zichtbare mijlpalen bij de herinrichting van dit gebied. Daarna volgen nog de aanleg en het testen van alle besturingsinstallaties. En het afwerken van het bouwterrein natuurlijk."
Bouw van de tweede Julianasluis
De tweede Julianasluis wordt in opdracht van provincie gebouwd door Van Hattum en Blankevoort. De werkzaamheden zijn in augustus 2012 gestart. Inmiddels zijn de betonconstructies zoals sluishoofden en brughoofden gereed. De diverse damwanden (compartimenteringschermen) worden nu verwijderd.
Buiten is de nieuwe sluiskolk al goed zichtbaar.
Veiliger en meer bedrijfszekerheid
De bestaande Julianasluis (rijksmonument uit 1936) verbindt de Hollandsche IJssel en het Gouwekanaal en is een belangrijke schakel in de vaarroute tussen Rotterdam en Amsterdam. Door de toegenomen beroeps- en recreatievaart is de huidige sluis te klein geworden. Door de aanleg van de tweede sluis naast de bestaande Julianasluis, neemt de capaciteit toe en wordt het mogelijk de beroeps- en recreatievaart van elkaar te scheiden. Dat is veiliger. Ook biedt de tweede sluis meer bedrijfszekerheid; als 1 sluis in storing of onderhoud is, kan de andere sluis worden gebruikt. De tweede sluis wordt breder en dieper dan de bestaande Julianasluis.
Meer informatie
Lees voor de verkeersmaatregelen het nieuwsbericht ‘Plaatsing nieuwe bruggen Julianasluis' van 26 februari 2014. Meer informatie over de aanleg van de tweede Julianasluis vindt u op www.zuid-holland.nl/julianasluis. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.