Zoeken

Voetgangersbrug Passerelle Roosendaal succesvol geplaatst

In het Paasweekeinde zijn de drie delen van de fiets- voetgangersverbinding Passerelle in Roosendaal op hun plaats gehesen. Volker Staal en Funderingen (dochteronderneming van Van Hattum en Blankevoort) voerde in opdracht van Prorail de werkzaamheden uit. Gemeente Roosendaal is eindopdrachtgever en financier. Mede door de goede weersomstandigheden werden de werkzaamheden succesvol en ruimschoots binnen de gestelde termijn afgerond.

IMG_1947.jpg

fiets- en voetgangersbrug overbrugt 19 sporen

De nieuwe fiets- en voetgangersbrug is 166 meter lang en overbrugt 19 sporen. Door de aanleg van de brug wordt het centrum van de Roosendaal verbonden met het nog te herontwikkelen Spoorhavengebied. Zonder dat het treinverkeer er hinder van heeft, kunnen mensen nu veilig het spoor oversteken. Het nieuwe ROC Kellebeek College krijgt dankzij de nieuwe passerelle een aansluiting op het station en de busterminal. Daarnaast vergroot de passerelle de mogelijkheden voor het toekomstig gebruik van het voormalig RBC-stadion.

 

In een gefaseerde buitendienststelling van 72 uur zijn de drie delen van de brug op de 8 meter hoge pijlers gehesen. Het gewicht van de 85 meter lange hoofdoverspanning bedroeg circa 240 ton. Hierbij is gebruik gemaakt van twee enorme kranen van de firma Sarens, een 700 tons telekraan en een 600 tons rupskraan in superlift configuratie met 250 ton extra los hangende ballast achter de kraan.

Voor het betonwerk van de pijlers en trappen van de stalen brug naar ontwerp van West8 architecten, tekende VSF-zuster Van Hattum en Blankevoort Regio Zuid. In de zomer van 2014 wordt de brug opengesteld voor het publiek.