Zoeken

IJboulevard; een fietsenstalling met multifunctioneel ruimtegebruik als visitekaartje

Flaneren met een spectaculair uitzicht over het IJ. Je fiets stallen in de rivier. In het hart van onze hoofdstad realiseerden Van Hattum en Blankevoort met VenhoevenCS architecture+urbanism het project IJboulevard en is de infrastructuur van het gebied rond station Amsterdam Centraal verrijkt. Een ondergrondse fietsparkeergarage waar 4.000 Amsterdammers en toeristen hun stalen rossen kunnen stallen op een plek waar elke millimeter telt. Met op het dak een aantrekkelijke wandelboulevard en nieuwe leefruimte. De IJboulevard is vanaf 22 februari officieel in gebruik.

10  IJboulevard_VenhoevenCS-VHB ©Ossip van Duivenbode.jpg

Enorme upgrade

Het project IJboulevard betekent een enorme upgrade en kwaliteitsimpuls voor de omgeving en leefruimte in het stationsgebied. Met de IJ-zijde als ‘nieuwe voorkant’ van het station. Zowel voor als tijdens het project is rekening gehouden met belangrijke thema’s als gebruiksgemak, (sociale) veiligheid, duurzaamheid en uitstraling ook leidend in het ontwerp van de garage.

Bekijk de realisatie in 1,5 minuut via onderstaande video:

Aanvaarbescherming

Uiteraard moeten we voorkomen dat het gloednieuwe kunstwerk averij oploopt door aanvaring. Een vrijstaande aanvaarbescherming voor de fietsenstalling beheerst dit veiligheidsrisico maximaal. Het kunstwerk bevordert bovendien een beheerste geleiding van de scheepvaart. Dat voorkomt ook voor het station en andere infrastructuur en kunstwerken het risico op aanvaring.

Bijzonder staaltje techniek

De IJboulevard is een bijzonder bouwwerk omdat deze in het water is gebouwd, bij de Noord/Zuidlijn-tunnel, op een complexe locatie in de stad. Voor de bouw van de stalling is een nieuwe, speciale toepassing van de bestaande zinktunneltechniek toegepast. Dit is de eerste keer dat deze techniek voor een fietsenstalling is toegepast. Normaal gesproken worden elementen, zoals voor deze stalling zijn toegepast, afgezonken naar de waterbodem om daar een tunnel te vormen. Hier zijn de elementen echter op palen geplaatst die uitsteken tot ongeveer 4,5 meter onder het waterniveau. Daarbij is de bovenste helft van de tunnelelementen boven water blijven staan. Hiermee is de boulevard gemaakt.

Werken vanaf het water

Tijdens de bouw is geprobeerd de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, door bijvoorbeeld vanaf het water te werken en door tunnelelementen in het Westelijk Havengebied te maken en over water naar de bouwlocatie te vervoeren.

Over de stalling

De stalling heeft een hoogwaardige, moderne en sprankelende uitstraling. Een garage die ondanks de ondergrondse ligging erg licht en ruimtelijk is. Met warme tinten en ruimte voor daglicht. Een prettige plek die de sociale veiligheid waarborgt, met veel overzicht en lange zichtlijnen die kolommen en blinde hoeken vermijden. Er is veel aandacht besteedt aan comfort, vormgeving en duurzaamheid. De gekozen materialen zijn duurzaam en zoveel als mogelijk recyclebaar. Zo is er gebruik gemaakt van hout voor een deel van het plafond. Een ander deel van het plafond is gemaakt van gerecycled kunststof. Door slim te ontwerpen is minder materiaal gebruikt.

Naast het prachtige uiterlijk van de stalling en de verblijfsruimte is ook nagedacht over het verbeteren van  de onderwaterwereld van het IJ. Zo zijn er voorzieningen aan de buitenkant van de stalling aangebracht met schuil- en verblijfplaatsen voor vissen, door korven te plaatsen. En we stimuleren de groei van mosselen en planten door het gebruik van speciaal, opgeruwd beton.

Flaneren met een spectaculair uitzicht over het IJ

Langs het water kun je flaneren over de natuurstenen tegels. Aan het water, over de hele breedte van de boulevard, is een houten trap en vlonder gemaakt waar je, net als op de robuuste, natuurstenen zitbanken, kunt genieten van het spectaculaire uitzicht over het IJ.  

Het team

Een huzarenstukje maak je nooit alleen. Het project IJboulevard wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en ProRail. De uitvoering is in handen van Van Hattum en Blankevoort: een VolkerWessels-onderneming. In samenwerking met collega’s van Volker Staal en Funderingen (VSF), Homij Technische installaties en Gebr. Van Kessel. Het ontwerp draagt de handtekening van VenhoevenCS architecture+urbanism. Voor het optimaal ontwerp van de aanvaarbescherming (het opnemen van hoge aanvaarenergie) is het team verrijkt met (expertise van) RoyalHaskoningDHV. Het transport en afzinken van de elementen is uitgevoerd door Strukton Immersion Projects en Mammoet Nederland. Klaver Fietsparkeren heeft de garage ingericht met een dubbellaags fietsenrek.

Bijna af

Aan de westkant van de ponten wordt nog even gewerkt. We verwachten dat de boulevard begin april helemaal af is.

 

 

 

Copyright beeldmateriaal: 
Foto's: Ossip van Duivenbode in opdracht van VenhoevenCS architecture+urbanism en Van Hattum en Blankevoort t.b.v. Fietsenstalling IJboulevard
Video: JENK in opdracht van Van Hattum en Blankevoort