Zoeken

Project EdesPoort bereikt nieuwe mijlpaal met inrijden perronoverstek Albertstunnel

In de nacht van 18 november is de 340 ton wegende, voorgespannen perronoverstek ingereden. Met een lengte van 33 meter, een breedte van 4 meter, 1,1 meter hoogte en beperkte werkruimte, een uitdagende klus.

web_20221119-014722_SV9590.jpg

De basis voor de eyecatcher van het nieuwe station is gelegd

 

Hiervoor is de bestaande betonconstructie van de Albertstunnel uitgebreid met een zogenoemde overstek. Deze overstek is 33 meter lang, vier meter breed en weegt 340 ton. De betonnen kolos is op het Frisopark (voor het Akoesticum) voorgebouwd. Met behulp van twee 700-tons telekranen werd de overstek in zijn geheel op transportwagens geplaatst, naar de uiteindelijke locatie gereden, afgelaten op vijzels en uiteindelijk op de steunpunten geplaatst. Hiermee is de uitbreiding van het perron een feit. Een slimme oplossing waardoor maandenlange verkeershinder op de drukke doorgaande Klinkerbergerweg zoveel mogelijk is beperkt.  

De verbreding van de tunnel is de basis voor het nieuwe eerste perron. In de toekomst komen er meer reizigers op station Ede-Wageningen en daarom is het noodzakelijk om dit perron te verbreden. De verbrede tunnel biedt bovendien de benodigde ondersteuning voor de kolom die de toekomstige perronkap gaat dragen. Eén van de volgende hoogtepunten van het project.

Van Wijnen Arnhem en De Groot Vroomshoop fabriceren momenteel deze prachtige houten overkapping, die ervoor zorgt dat station Ede-Wageningen straks een echte eyecatcher wordt. Daarover later meer!

 

Meer over project EdesPoort