Oud maakt plaats voor nieuw in Nunspeet
In Nunspeet maken we ruimte voor de toekomst. Op maandag 17 april trapten ProRail, de gemeente Nunspeet, aannemers BAM en Van Hattum en Blankevoort samen met de NS en het Spoorwegmuseum de samenwerking af. We namen symbolisch afscheid van het verleden en kijken vooruit naar een veilig en prettig stationsgebied met twee onderdoorgangen.
Symbolisch startsein
Om het moment van oud naar nieuw te markeren, vindt er een bijzondere overdracht plaats. Nunspeter Martin Stuijvenberg spotte het oude NS-bordje, dat het terrein van de NS markeerde. Hij schatte in dat het bord wel eens van historische waarde zou kunnen zijn. Het bord met vermelding “NS Eigen weg” heeft veel veranderingen op en rond station Nunspeet meegemaakt, maar moet met de aanpak van het stationsgebied nu toch wijken. Als dank voor de oplettendheid van meneer Stuijvenberg, overhandigde hij het bord aan het Spoorwegmuseum.
Waar we afscheid nemen van een historisch bord, onthullen we ook een nieuwe. Regiodirecteur ProRail Noord-Oost Danou Veenhof gaf samen met regiodirecteur Noord-Oost NS Maarten Haverkamp en wethouder Mark van de Bunte van de gemeente Nunspeet het startsein van de samenwerking door een nieuw bouwbord te onthullen.
Oud maakt plaats voor nieuw
Het station en de stationsomgeving van Nunspeet worden flink aangepakt. Zo worden er twee onderdoorgangen aangelegd, één voor het autoverkeer over de Elspeterweg en één voor voetgangers en fietsers met een perronopgang en -lift. Danou Veenhof: “Met de twee onderdoorgangen in Nunspeet straks veilig doorrijden, doorfietsen of doorlopen. Daar wordt Nunspeet beter bereikbaar van, maar ook het stationsgebied aantrekkelijker.” Naast de twee onderdoorgangen, verdwijnen er wissels, verbeteren we de ligging van de sporen, passen we het perron aan, breiden we de fietsenstalling uit.
Samen tot en met 2026
De verbouwing van het station is een samenwerking tussen verschillende partijen. De voorbereidingen voor de metamorfose van de stationsomgeving zijn al gestart. Zo heeft de gemeente Nunspeet de hele voorbereiding verzorgd, en werkt de BAM nu aan de voorbereidende werkzaamheden. Aannemer Van Hattum en Blankevoort bouwt de twee onderdoorgangen in opdracht van ProRail. Het werk moet in 2026 klaar zijn.
De foto's bij dit bericht zijn gemaakt door HollandLuchtfoto