Start aanleg Container Exchange Route Havenbedrijf Rotterdam
Samen met KWS Infra Zwijndrecht start Van Hattum en Blankevoort met de aanleg van de Container Exchange Route (CER) voor het Havenbedrijf Rotterdam. De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar.
Het doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren.
De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van €175 miljoen gemoeid.
Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf: “De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan. De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verbetert.”
Opdracht
Het Havenbedrijf heeft KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Deze baan omvat:
- Circa 11,5 km verharde baan (DGB constructie)
- 3 gelijkvloerse wegkruisingen
- 1 gelijkvloerse spoorkruising
- 3 spoorviaducten
Planning
Het projectteam is reeds gestart met de ontwerpfase. De planning is dat de CER eind 2020 volledig gereed en operationeel is.