Startsein gegeven voor aanpak Koningin Julianabrug Katwijk
Op maandag 7 september – een week na de afsluiting van de brug – zette wethouder Rien Nagtegaal de sloop van de verouderde delen van de Koningin Julianabrug in Katwijk in gang door de brug voor de laatste keer open te zetten. Vanuit deze geopende (verticale) positie wordt het middelste stalen brugdeel vanaf deze week in onderdelen afgevoerd. Wethouder Rien Nagtegaal: ‘We hebben een spannende week achter de rug, waarin we na een stevige spits op maandag de situatie elke dag een beetje soepeler zagen worden. Ook de komende tijd houden we de verkeerssituatie zorgvuldig in de gaten, en blijven we kijken waar we de situatie voor het verkeer en de omgeving makkelijker kunnen maken.’
Planning en werkzaamheden
De Koningin Julianabrug in Katwijk krijgt een metamorfose. Tussen september 2020 en maart 2021 gaan we hard aan het werk om de brug toekomstbestendig en mooier te maken. Natuurlijk met respect voor het ontwerp van de basculebrug uit begin jaren ‘60. Het eindresultaat wordt een vaste brug, met ruimte voor alle verkeersdeelnemers en veel aandacht voor groen. De drie meter brede groenstrook die over de brug heen loopt wordt een echte eyecatcher en functioneert bovendien als een ecologische verbinding tussen de noord- en de zuidoever. Op de noordoever wordt ook de onveilige onderdoorgang aangepakt: de donkere tunnel maakt plaats voor een royaal fiets- en voetpad onder de brug door met uitzicht op het water.
Oud en nieuw worden geïntegreerd in de brug, het zuidelijk landhoofd, de oplegpijler en de basculekelder blijven bestaan en worden verbreed met een betonnen aanbouw en nieuw metselwerk. Het sloopwerk wordt door Vlasman uitgevoerd, waarbij gebruik gemaakt wordt van veel slooptechnieken, van branden, zagen tot knabbelen. Het noordelijke landhoofd wordt een geheel nieuwe combiwand. De brug krijgt verder een nieuw dek van 60 meter lengte en 27 meter breed bestaande uit volstort en omgekeerde T liggers. Ons zusje Volker Staal en Funderingen realiseert het fundatie werk met TVSi-casing palen Ø508/680 enzowel door de bestaande constructie heen (zowel in de keldervloeren als het dek) als de uitbouw op het water en de genoemde combiwand. Het dek wordt afzonderlijk van de bestaande overblijvende constructie gefundeerd. Smits Neuchatel maakt er daarna een voeg in en KWS zal het geheel weer toonbaar maken met een spiksplinter nieuw asfaltdek, een 4 meter breed fietspad, een kruidenstreek en een ecostrook.