Zoeken

Technasiumleerlingen aan de slag met businesscase automatische fietsenstalling

Vier gemotiveerde technasiumleerlingen van het Metis Montessori Lyceum uit Amsterdam werkten afgelopen maanden aan een studieopdracht van Van Hattum en Blankevoort. Zij gingen aan de slag met een onderzoeksvraag gericht op het bedenken van een businesscase voor automatische fietsenstallingen.

Technasium.jpeg

Geïnspireerd aan de slag

Van Hattum en Blankevoort onderzoekt de technische haalbaarheid, businesscase en de marktbehoefte voor automatische fietsenstallingen. De leerlingen - Mart Koers, Robert Horbach, Ole Bouwman en Flynn Dulmers - waren door dit onderwerp geïnspireerd geraakt en kwamen in contact met Jan-Jochem Puite, business developer bij Van Hattum en Blankevoort.

Van Hattum en Blankevoort vindt de ontwikkeling van jong talent zeer belangrijk en levert hieraan graag een bijdrage door haar kennis, ervaring en inspiratie met deze jonge studenten te delen. Op deze manier enthousiasmeren we een nieuwe generatie voor het bouwen aan infrastructuur van de toekomst en hopen we hen warm te maken voor een carrière in de sector. 

Meer over ondergronds binnenstedelijk bouwen bij Van Hattum en Blankevoort

De onderzoeksvraag

Jan-Jochem formuleerde een onderzoeksvraag gericht op het bedenken van een businesscase voor automatische fietsenstallingen. Denk hierbij aan de voor- en nadelen per stakeholder, een kosten-baten analyse en voorwaarden voor kansrijke locaties.

Vernuftige oplossingen en slimme, hippe features

Dat het enthousiasme, intelligentie en creativiteit van deze mogelijk toekomstige ingenieurs niet onderschat dient te worden, werd al duidelijk tijdens het eerste gesprek. Dit werd nog eens bevestigt tijdens de presentatie van de eindresultaten waarbij een maquette werd ingezet om een vernuftig transportsysteem toe te lichten. Het systeem voorziet in de behoefte om op piekmomenten razendsnel de fietsen weg te zetten of weer op straatniveau aan de fietser terug te leveren. Ook bedachten de jongens hippe en slimme features die het gebruik van automatische fietsenstallingen aantrekkelijk maken, zoals het automatisch laden van e-bikes.

Wat is het Technasium?

Het Technasium is een relatief nieuwe stroming binnen het voortgezet onderwijs en is gericht op techniek, (natuur)wetenschap en design. Het onderwijs is projectmatig ingericht en er is een nauwe samenwerking met bedrijven, hogescholen en universiteiten. Zij fungeren zowel als inspiratie bron als opdrachtgever, wat betekend dat zij het projectonderwerp bepalen, sturen en uiteindelijk mede-beoordelen.

Lees meer over het Technasium