Tijdelijke Dijksgrachtbrug Amsterdam gegund aan Van Hattum en Blankevoort
Met klinkende cijfers heeft Van Hattum en Blankevoort (onderdeel van VolkerWessels) de aanbesteding voor de tijdelijke Dijksgrachtbrug in Amsterdam binnengehaald. De Gemeente Amsterdam waardeerde het EMVI-plan met een 9 en het interview met een 8 en was in haar rapport zeer te spreken over de helder gecommuniceerde en op maat gemaakte oplossing.
De tijdelijke brug verbindt de Dijksgracht met het Marineterrein, dat jarenlang het domein was van Defensie. De marine trekt zich langzaam terug uit het gebied en de Gemeente Amsterdam wil de twee stadsdelen zo snel mogelijk aan elkaar verbinden. De opdracht betreft een tijdelijke, beweegbare brug voor fiets- en voetgangersverkeer waarin de graadmeters ‘opleverdatum’ en ‘omgevingshinder’ een grote rol speelden. De prijs is van te voren vastgesteld. Het Europees voorzitterschap, dat in begin 2016 plaats gaat vinden op het Marineterrein, zorgt voor extra druk.
Meedenkende partner
Met de keuze voor een draaibrug die modulair wordt gebouwd en waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe materialen (om het onderhoud te minimaliseren, de constructietijd te verkorten en een groot aantal risico’s te beheersen), bood Van Hattum en Blankevoort niet alleen het beste ontwerp aan, maar sloot ze ook het best aan bij de wensen van de gemeente. De slimme aanvoerroutes over water, de beloofde tests van de Centrale Object Bediening, slim partnerschap en een goed verzorgd risicobeheersplan namen de grootste pijnpunten in het dossier al weg. De belofte de omgeving actief te betrekken en zelfs deels te helpen met het aanleggen van een tuin, zorgden er verder voor dat de gemeente in Van Hattum en Blankevoort een betrouwbare, meedenkende partner zag.
Bij de aanbesteding dongen 5 partijen mee. De voorbereidingen beginnen in maart 2015, waarna in augustus met de bouw wordt begonnen.