Zoeken

Vernieuwing Amstelveenlijn voorlopig gegund aan VolkerWessels

Het samenwerkingsverband VITAL van de VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail is de voorlopige winnaar in de aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. VITAL is daarmee de beoogde hoofdaannemer van het project.

Amstelveenlijn AI.jpg
Amstelveenlijn AI.jpg

Traminfrastructuur

De omvang van het project houdt in een notendop in dat op de trajectdelen De Boelelaan/VU tot en met Westwijk (sneltram 51) en De Boelelaan/VU tot en met Stadshart (tram 5) de huidige traminfrastructuur wordt vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe trams. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd. Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Waarbij het project Zuidasdok het stationsgebied Zuid voor haar rekening neemt.

Logo Vital.png

Uitgedaagd op het beperken van hinder

De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016, in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam begeleidt de aanbesteding en uitvoering. Vier aannemers deden mee en zijn tijdens de aanbestedingsprocedure uitgedaagd om een bieding te doen met de beste prijs/kwaliteitverhouding. ‘Kwaliteit’ duidt hier op de meerwaarde die de aannemer kan leveren voor het project, zoals het minimaliseren van hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer. VITAL kwam hier als beste partij uit de bus.

Meer bekend op 20 maart

De termijn waarbij de drie afgevallen bedrijven nog bezwaar tegen de uitslag konden maken is voorbij. De komende weken worden de laatste procedurele puntjes op de i voor definitieve gunning gezet. Op maandag 20 maart ondertekenen de Vervoerregio Amsterdam en VITAL vervolgens het contract. Dat is ook het moment waarop we meer bekendmaken over de aanbieding van VITAL en wat dit betekent voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Nog heel even geduld dus…