Zoeken

Volop voortgang op project EdesPoort

In Ede wordt hard gewerkt aan de vernieuwing van het station en het stationsgebied. De werkzaamheden vorderen gestaag. Zo zijn de laatste zijkolommen voor de perronkap aangebracht, de trappen naar de perrons geplaats en is de voorbouw van de nieuwe fiets/voetgangerstunnel in volle gang.

DJI_0795.JPG

Succesvolle voorbereiding draagconstructie

Op station Ede-Wageningen zijn de laatste elf zijkolommen gemonteerd waarop straks de indrukwekkende perronkap wordt gemonteerd. Maar liefst twintig stalen kolommen, variërend in lengte van maar liefst 14 tot 16 meter lang en 1,9 x 1,9 meter breed, zijn onderdeel van de draagconstructie van de nieuwe, indrukwekkende perronkap. De perronkap bestaat uit 23 houten driehoeken met liggers van 27m [l] x 2m [h] x 0,3m [b]. Deze driehoeken worden voorgefabriceerd terrein naast het station [toekomstige busplein] waarna ze in mei en juli van dit jaar op de kolommen worden gelegd.

‘Op donderdagavond 30 maart zijn we, na de laatste trein, gestart met de werkzaamheden’, vertelt Peter Derksen, projectleider bij Van Wijnen Arnhem. ‘Er gebeurt veel in zo’n treinvrije periode. De planning stemmen we goed af binnen aannemerscombinatie EdesPoort’*. Zo heeft Van Wijnen naast het plaatsen van de zijkolommen en de koppelbalken ook drie nieuwe RHS balken gemonteerd. Hier hangen de bovenleidingen aan die de stroomvoorziening voor de treinen verzorgd.  Ook hebben we ervoor gezorgd dat de perrons weer netjes dicht getegeld zijn, zodat de passagiers weer veilig op pad konden dinsdagochtend’. Hier heeft VolkerRail nieuwe bovenleidingen aan gemonteerd die de stroomvoorziening voor de treinen verzorgd'.

In een eerder stadium heeft Aveco de Bondt als coördinerend constructeur de constrcutieve uitwerking voor de perronkap en het stationsgebouw verzorgd.

Meer over de perronkap

Voorbouw Westtunnel

Ondertussen wordt er op de voorbouwlocatie in het Frisopark ook hard gewerkt aan de nieuwe fiets/voetgangerstunnel. Deze tunnel bestaat uit drie delen. Deze worden medio 2024 in delen naar hun definitieve plek gereden, op de plek van de huidige reizigerstunnel.

Ook zijn de trappen naar de perrons geplaatst. In 2022 werd de Oosttunnel al succesvol ingeschoven en zijn de drie liftschachten in de perrons al ingehesen.

 

De werkzaamheden zijn fraai vastgelegd door fotograaf Stefan Verkerk en Laurens Schrama.

Meer over het inschuiven van de Oosttunnel

Samenwerking

Aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen Arnhem, voert in opdracht van ProRail, in samenwerking met gemeente Ede en NS-stations de werkzaamheden aan het station van Ede-Wageningen uit. De vernieuwing van het stationsgebouw, twee nieuwe perrontunnels, een nieuwe perronkap, een langzaamverkeersbrug en de vernieuwing van de spoorinfra in het stationsgebied. VolkerRail voert de railgerelateerde werkzaamheden uit, Van Wijnen Arnhem richt zich op de bouwkundige elementen en Van Hattum en Blankevoort is penvoerder en civiel verantwoordelijk.