Werkzaamheden Container Exchange Route officieel gestart
Op een feestelijke manier werd op 9 mei samen met het Havenbedrijf Rotterdam de aanleg van de Container Exchange Route (CER) afgetrapt.
Uniek project
Het project is zowel voor het Havenbedrijf Rotterdam als voor Combinatie CER een uniek project. Het concept van de CER is nog nergens in de wereld gerealiseerd. De realisatie van de CER draagt daarom ook bij aan het verbeteren van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. Combinatie CER, bestaande uit VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra Zwijndrecht, is erg trots daar aan mee te mogen werken.
De eerste werkzaamheden
In april zijn de eerste werkzaamheden gestart, waardoor onze inspanningen van ontwerpen, voorbereiden en afstemmen met stakeholders, zichtbaar worden. Voor zowel het deel baan als viaducten zijn de eerste onderdelen in volle gang. We zijn begonnen met het aanbrengen van voorbelastingen voor viaduct Zuid (tracé 7). Daarnaast hebben we de damwand- en paalfundaties geplaatst voor de te realiseren viaducten en zijn we bezig met het aanbrengen van de schraalbetonfundatie voor de aanleg van de baan (tracé 9b en 6b).
Een eigen betoncentrale
De CER baan is een baan van circa 14 kilometer lang, gemaakt van doorgaand gewapend beton. Hiervoor is speciaal voor het project CER een mobiele betoncentrale geïnstalleerd in Rozenburg. Met deze eigen betoncentrale produceren we zowel constructiebeton als schraalbeton. Met kippers wordt het schrale betonmengsel naar de diverse locaties op de bouwplaats gebracht. We produceren en verwerken tot wel 1000 m3 per dag, waardoor afstemming over de productie en aanvoer van de grondstoffen cruciaal is. De grondstoffen voor het beton worden per schip aangevoerd. Julianahaven Recycling verzorgt de levering van het betonpuin dat verwerkt wordt in de fundering van schraalbeton. Dit is een onderdeel van de Doorgaand Gewapend Beton constructie (DGB constructie).