Container Exchange Route (CER)
Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra realiseren de aanleg van de Container Exchange Route (CER) voor het Havenbedrijf Rotterdam. De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar. Het doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren. De CER maakt het mogelijk om de uitwisselkosten voor containers te minimaliseren. Dit leidt tot een verbetering van het achterland- en transshipment product en versterkt de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam als container hub. De CER bundelt containerstromen; daardoor hoeven treinen, barges en feederschepen niet langer naar alle verschillende terminals te gaan.
Scope van het project
Het Havenbedrijf heeft VolkerWessels-ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Deze baan omvat:
- circa 11,5 km verharde baan (DGB constructie)
- 3 gelijkvloerse wegkruisingen
- 1 gelijkvloerse spoorkruising
- 3 spoorviaducten
Verbeterde verbinding en concurrentiepositie
Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf: “De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan. De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verbetert.”
De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld.