Nesciobrug
De Nesciobrug genoemd naar de Nederlandse schrijver Nescio, is een gebogen hang-tuibrug en een van de langste fiets- en voetgangersbruggen van Nederland. De totale lengte van de brug is 780 meter. De brug overspant het Amsterdam-Rijnkanaal en verbindt Amsterdam en Diemen met IJburg via de Diemerzeedijk en het Diemerpark. De brug is ontworpen door Jim Eyre in samenwerking met ingenieursbureaus Grontmij en Arup en is samengesteld door aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort (VHB) en Van Splunder Funderingstechniek (VSF)/Heerema Fabrication.
Langste fiets- en voetgangersbrug van Nederland
De opvallende gebogen hang-tuibrug is de toegangspoort naar De Amsterdamse vinex-locatie IJburg. De oeververbinding overbrugt het Amsterdam-Rijnkanaal en is met een lengte van 780 meter de langste fiets- en wandelbrug in Nederland. Het is ook de eerste hangbrug in Nederland. Het ontwerp is bijzonder en zeker niet standaard, omdat het een hangbrug betreft waarvan het dek slechts aan één kant wordt ondersteund. In verband met het ruimtegebruik aan de westzijde is het fietspad in een lus uitgevoerd. De hangkabel is 176 meter lang en heeft een diameter van 140 mm en is van het type ‘full locked cable’.
De Lange Lijn
Het stalen brugdek bestaat uit een fietspad en een voetpad. De vorken aan de uiteinden geven de brug stabiliteit. Het fietspadgedeelte gaat over in betonnen aanbruggen en heeft een lengte van 255 meter aan de westzijde en 270 meter aan de oostzijde. De brug zorgt voor de verbinding tussen Amsterdam en Diemen met IJburg via de Diemerzeedijk. Sinds 2006 is de overbrugging geopend voor voetgangers en fietsers. De brug is onderdeel van de bruggenfamilie ‘De Lange Lijn’.
Bijzonder ontwerp
De brug is ontworpen door architect Jim Eyre partner van architectenbureau WilkinsonEyre architects. Grontmij is de constructeur voor de betonnen aanbruggen en de fundering. De combinatie Grontmij/Arup verzorgde de voorbereiding en zorgde voor de directievoering. De aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort en Van Splunder Funderingstechniek (VSF)/Heerema Fabrication stelde de brug samen.
VolkerWessels zorgde voor een tijdelijke hulpconstructie tussen pylonen en brugdek totdat de hangkabel klaar was. VSF verzorgde het heiwerk van de pylonen en de kolomfundaties, terwijl Van Hattum en Blankevoort de betonnen aanbruggen van respectievelijk 255 en 270 meter bouwde.
Bijzonder aan het ontwerp is dat zich tussen beide pylonen slechts één hangkabel bevindt, die via trekstangen het stalen brugdek ondersteunt. Dat heeft te maken met de gekromde vorm van het brugdek en de betere afdracht van de horizontale krachten. De brug overspant het kanaal op een hoogte van 10m boven het water en biedt daarmee de scheepvaart onbelemmerde toegang tot de waterweg. De verankerde mono-kabelconstructie is gebogen volgens het natuurlijke tracé van fietsers. De brug splitst zich aan beide zijden om voetgangers en fietsers te scheiden en de stijfheid van de constructie te verbeteren.
Alom gewaardeerd
De vloeiende vorm van de brug en de variërende doorsnede van het stalen kokerliggerdek vormen samen een opvallende en harmonieuze compositie. De brug heeft verschillende onderscheidingen gekregen waaronder de 2007 IStructE Pedestrian Bridges Award. Het ontwerp van de lange fietsbrug werd vanwege zijn 'elegantie' in 2006 bekroond met de Nationale Staalprijs. De brug wordt bovendien alom gewaardeerd dankzij de uitstekende verbinding met IJburg.