Zoeken
223e6ed9-ae91-4045-a2a4-ee3392af6687_800.jpg

Spoorzone Ede (Bouwcombinatie EdesPoort)

In samenwerking met gemeente Ede en NS Stations vernieuwde ProRail het station van Ede-Wageningen. Aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen, voerde in opdracht van ProRail de werkzaamheden uit. Het werk betrof de vernieuwing van het station en het stationsgebied.

Metamorfose

Station Ede-Wageningen was om meerdere redenen toe aan vernieuwing en verbetering. Het stationsgebied in Ede onderging een flinke metamorfose en werd omgevormd tot een modern OV-knooppunt: een plek waar reizigers gemakkelijk en snel konden overstappen op trein, bus, taxi en ander vervoer. Vanwege de voorspelde aanhoudende groei van reizigers werd het nieuwe station ruimer opgezet. Een extra perron werd gebouwd en de bestaande perrons werden verbreed. Ook de voorzieningen, zoals kiosken en wachtruimtes, werden uitgebreid en verbeterd, terwijl het ontwerp open en overzichtelijk bleef.

Passend bij landschap en omgeving

Het station ligt aan de rand van de Veluwe, op de overgang naar de Gelderse Vallei. Het Veluwse landschap diende als belangrijke inspiratie voor de vorm van de stationskap en de toren. Het stationsgebied kreeg een groen karakter dat naadloos overging in de omliggende bebouwing en toegangswegen. De toren bij de hoofdentree van het station werd een uniek herkenningspunt, waarin zichtbaar veel natuurlijk bouwmateriaal was verwerkt.

Planning

We zijn in het voorjaar van 2021 gestart we met de realisatie. Het nieuwe station is sinds augustus 2024 weer in gebruik en wordt naar verwachting begin 2025 helemaal opgeleverd. 

Samenwerkende partijen

Het project werd mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland. Aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail (beide onderdeel van VolkerWessels) en Van Wijnen voerden de werkzaamheden uit. 

Penvoerder Van Hattum en Blankevoort was verantwoordelijk voor de civiele scope, VolkerRail voerde de spoorgerelateerde werkzaamheden uit, en Van Wijnen richtte zich op de bouwkundige elementen.

Meer over het project