Basculekelder Brug Ouderkerk succesvol afgezonken
De basculekelder van de nieuwe Noordelijke Brug Ouderkerk is vrijdag naar zijn definitieve plaats in de Amstel verplaatst door horizontaal over ca. 20 meter te schuiven en verticaal over circa 4,4 meter af te laten. De basculekelder maakt onderdeel uit van de nieuwe brug over de Amstel in de N522 tussen Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel.
Enorme afmetingen
Vrijdag werd het gevaarte van maar liefst 12,3 x 7,1 x 3,3 meter met een gewicht van 280 ton verplaatst en in de Amstel afgezonken. Een basculekelder, is een kelder die nodig is om het tegengewicht, die de nieuwe brugklep kan openen en sluiten, onzichtbaar weg te werken.
Voorbereiding
De basculekelder van de nieuwe Brug Ouderkerk is sinds mei op de (oostelijke) oever naast de bestaande brug opgebouwd. Door de kelder op deze locatie te bouwen is zowel het vaar- als het wegverkeer minimaal gehinderd. Op 19 en 20 augustus is de kelder centimeter na centimeter in een sleede over de schuifbanen boven de Amstel geschoven. Daar is de basculekelder door middel van afvijzelen afgezonken in de Amstel om verder afgebouwd te worden.
Van Hattum en Blankevoort heeft de basculekelder (onderdeel van de civiele bouw) gebouwd. De stalen buispalen in de Amstel zijn door Gebr. van ’t Hek geplaatst. Het schuiven en afzinken is uitgevoerd door Civiele Technieken de Boer. De hulpconstructies zijn gebouwd door Marsé Montage.
Twee nieuwe bruggen
De provincie Noord-Holland vernieuwt de brug over de Amstel in de N522 en vervangt deze door twee nieuwe bruggen. De noordelijke brug krijgt een rijstrook voor verkeer richting Amstelveen, de zuidelijke brug krijgt een rijstrook voor het verkeer naar Amsterdam en een rijstrook voor afslaand verkeer naar Hoger Einde-Noord.
Samenwerking
De vernieuwing van de Brug Ouderkerk is een samenwerkingsverband van de provincie Noord-Holland met de gemeente Amstelveen, gemeente Ouder-Amstel en de Vervoerregio Amsterdam. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Bouwcombinatie brug Ouderkerk bestaande uit Van Hattum en Blankevoort (Civiele werken), KWS,(wegen) Vialis (technische installaties en VRI’s) en Hollandia Infra (levering en montage stalen val) en zijn naar verwachting halverwege 2023 afgerond.