Zoeken

Busbaan Dichterswijk in Utrecht officieel opgeleverd met materialenpaspoort

Vandaag is het opleverdossier van het project HOV Dichterswijk geaccepteerd en daarmee is het project officieel opgeleverd. Het project is onderdeel van het netwerk de ‘HOV Zuidradiaal’ en loopt van Station Vleuten naar Utrecht CS. De HOV-baan Dichterswijk was het laatste te realiseren deel en vormt met 1256 bussen per etmaal dé belangrijkste invalsroute van- en naar treinstation Utrecht-Centraal, busstation West en het stationsgebied.

20210329 HOV Dichterswijk 010-020.jpg

Een betrouwbare en comfortabele openbaar vervoer verbinding

Binnen twee jaar ontwierpen en realiseerden VolkerWessels-ondernemingen KWS Infra Amsterdam-Utrecht en Van Hattum en Blankevoort een betrouwbare en comfortabele openbaar vervoer verbinding met een vrije HOV-busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de aanleg van deze busbaan zijn veel werkzaamheden gemoeid geweest. Zo is de Nelson Mandelabrug verbreed en is de technische installatie hiervan vervangen. Er zijn extra fietsverbindingen aangelegd waaronder een fietsonderdoorgang, zodat fietsers veilig kunnen kruisen met de bussen en overig gemotoriseerd verkeer én er zijn monumentale kademuren en bruggen vervangen.

Duurzaamheid

Van Hattum en Blankevoort was gedurende het project verantwoordelijk voor de integrale aansturing van de werkzaamheden aan de Nelson Mandelabrug, fietsonderdoorgang en de vernieuwde kademuren en brug van Villa Jongerius. KWS is verantwoordelijk voor de integrale aansturing van de werkzaamheden aan het wegenwerk. Zoals de riolering, het grondwerk, funderingen en asfalt- en betonverharding. 

Bij alle werkzaamheden stond duurzaamheid hoog op de agenda. Zo is onder ander gebruik gemaakt van cementloze betonbanden (met geopolymeren als cementvervanger), is de vrijkomende grond getransporteerd door vrachtauto’s die rijden op biodiesel en is het grind in nieuw aan te brengen beton vervangen door 30% gerecycled betongranulaat.

Ook zijn er gedurende het project structureel mensen vanuit de social return doelgroep ingezet voor diverse functies, zoals een gebiedsconciërge, schoonmaak, stratenmakers, verkeersregelaars, administratieve ondersteuning, betonstaalvlechters en zijn BBL-leerlingen ingezet (o.a. elektromonteur, machinist, bankwerker/lasser). Dankzij een soepele samenwerking met de Unit Werk van de gemeente Utrecht, het UWV en GEJA is het gelukt om deze mensen een (nieuwe) kans te bieden op de arbeidsmarkt.

Materialenpaspoort

Alle gebruikte materialen zijn vastgelegd in een materialenpaspoort. Dit materialenpaspoort geeft naast stimulans van (her)gebruik van grondstoffen en het verminderen van afval en verspilling, inzicht in de wijze waarop materialen zijn verwerkt, demontabel zijn, wat de marktwaarde, de toekomstige restwaarde en de mate van circulariteit is. Met deze informatie kunnen de gebruikte materialen bij het einde van de levensduur van een object gemakkelijker hoogwaardig worden hergebruikt.

Uitdagende opdracht

Door de grote hoeveelheid belangrijke stakeholders, zoals de Jaarbeurs en het hoofdkantoor van de Rabobank, de voorwaarde dat het verkeer en de bussen (tot wel 120 bussen per uur) altijd doorgang moeten krijgen én de beperkte bouwruimte was dit project een uitdagende klus. Zowel op het gebied van technische oplossingen als het gefaseerde bouwen in de binnenstedelijke omgeving.

In de afgelopen periode werden al diverse onderdelen binnen het project opgeleverd. Zo is de busbaan op de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg incl. Nelson Mandelabrug al vanaf afgelopen oktober in gebruik. De Kanaalweg en de fietsonderdoorgang onder de Nelson Mandelabrug is sinds 1 december 2020 geopend. De officiële opening van de monumentale kademuren en de shared space nabij het Jongerius Complex was het sluitstuk van het project. Vanwege de coronamaatregelen zijn de geplande feestelijkheden omtrent de oplevering opgeschort.

Over het project