Eerste betonnen element fietsenstalling IJboulevard ingevaren over het IJ
Vandaag wordt het eerste van drie betonnen elementen voor de fietsenstalling aan de IJzijde van het Centraal Station in het water op haar plek gelegd. Het afgelopen half jaar zijn in het Westelijk Havengebied in totaal 3 elementen voor de fietsenstalling gebouwd. Aan de IJzijde van het station zijn in diezelfde periode funderingspalen aangebracht in de bodem van het IJ voor de fietsenstalling. Het eerste element laten we vandaag afzinken op deze funderingspalen. Op donderdag 2 en zondag 5 december worden, afhankelijk van de weersomstandigheden, het 2e en 3e element op hun plek gelegd.
Precisiewerk
Het invaren van de tunneldelen is een complexe operatie die grote precisie vereist en per element een paar dagen duurt. Elk element weegt ongeveer 7000 ton en is op het land gebouwd. Eerder deze maand zijn de elementen door middel van wagens opgebouwd uit segmenten en met in totaal 900 wielen, van land op een ponton gereden. Dit ponton is in het water afgezonken waardoor het beton is gaan drijven. Vandaag brengen we het element drijvend met een sleepboot richting Centraal Station. Als het aan de IJzijde van het station is aangekomen zinken we het element af in het water en voegen we nauwkeurig gewicht toe, totdat het element vastligt op de palen. De 3 betonnen elementen voor de fietsenstalling komen uiteindelijk in elkaars verlengde te liggen. Aan de waterkant komt later ook nog een aanvaarbescherming en aan de oostkant breiden we de wandelboulevard uit.
Nauwkeurige samenwerking tussen ontwerp en uitvoering
Het is bijzonder om op een drukke locatie volledig vanaf het water, tussen drukke verkeersstromen zo’n grote betonnen constructie aan te brengen zonder het station, de autotunnel of de metrotunnel te hinderen of beschadigen. De gekozen bouwmethode vergt een nauwkeurige samenwerking tussen ontwerp en uitvoering om het element goed op haar plek te leggen. Het gaat om een beproefde bouwtechniek die op deze locatie eerder is uitgevoerd bij de aanleg van de NZ-lijn.
Geïnteresseerden kunnen de hele operatie volgen via de volgende webcams:
• https://bouw.live/ijboulevard-amsterdam/
• https://www.portofamsterdam.com/nl/ontdek/beleef-de-haven/webcam-amsterdam
Minder hinder
Door de elementen in het Westelijk Havengebied te bouwen hoeven we minder bouwwerkzaamheden direct achter Centraal Station uit te voeren. Normaal bouw je eerst de fundering en daarna de bovenbouw, nu kan dat parallel. We kunnen op deze manier niet alleen sneller werken, maar er zijn ook veel minder vrachtbewegingen naar de bouwlocatie bij Centraal Station nodig. Hierdoor dragen we bij aan het verminderen van de Co2 uitstoot. Kortom een vlotte, veilige en duurzame manier om de fietsenstalling aan te leggen met minimale hinder voor de omgeving.
4000 fietsen ‘onder water’
Met de bouw van de stalling creëren we 4000 parkeerplekken bij het station waar de fietsdruk erg hoog is. Fietsen kunnen in 2023 ‘onder water’ worden gestald. Zo houden we bovengronds, 6000 vierkante meter, ruimte vrij om te verblijven en te genieten van het IJ. Ook zorgen we ervoor dat de Noord/Zuidlijn, de Michiel de Ruijter-autotunnel, het busstation plus overkapping en de fietsenstalling goed beschermd zijn tegen eventuele aanvaringen vanaf het IJ. Dit doen we door het aanleggen vaneen aanvaarbeschermingover de hele lengte van de IJboulevard.
We verwachten dat de fietsenstalling en de boulevard met aanvaarbescherming, in de eerste helft van 2023 klaar zijn voor gebruik.
Samenwerking
De fietsenstalling aan het IJ, is een samenwerking van de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en ProRail. Hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort, een VolkerWessels Infrastructuur-onderneming, bouwt de fietsenstalling samen met Volker Staal en Funderingen (VSF), Homij Technische installaties, Gebr. Van Kessel (allen eveneens onderdeel van VolkerWessels). Het ruimtelijk ontwerp is door VenhoevenCS architecture+urbanism, en RoyalHaskoning DHV heeft bijgedragen aan het ontwerp van de aanvaarbescherming. Het transport en afzinken van de elementen wordt uitgevoerd door Strukton Immersion Projects en Mammoet Nederland.
De beelkden bij dit bericht zijn gemaakt in opdracht van de projectorganisatie en de opdrachtgever, o.a. door Topview Luchtfotografie en JENK.