Haak om Leeuwarden Zuid
De Haak om Leeuwarden vormt de nieuwe verbinding tussen de A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei), inclusief de Noordwestelijke Invalsweg. Het betreft 12 kilometer nieuw asfalt. De weg is verbreed naar 2x2 rijstroken en er mag nu 100 kilometer per uur worden gereden.
Zuid
Naast de aanleg van de nieuwe autoweg aan de zuidwestkant van Leeuwarden ging het om de bouw van een aantal viaducten en onderdoorgangen. Bij Werpsterhoek is een nieuw knooppunt en bij Wirdum is een vernieuwde ongelijkvloerse kruising aangelegd. Ook komen er diverse kruisingen met het spoor, die Rijkswaterstaat in nauwe samenwerking met ProRail door de bouwcombinatie laat aanleggen. Over de Zwette wordt een bijzondere brug gebouwd, die zo is ontworpen dat het lijkt alsof de brug ‘opgaat' in het landschap.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de aanleg van het zuidelijke deel van de weg, de provincie Fryslân voor het noordelijk deel. De regie over het totale project ligt bij Rijkswaterstaat.
De Haak om Leeuwarden is onderdeel van het programma Vrij Baan. Een infra-programma met ca. 40 projecten van de gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en Rijkswaterstaat. Zij investeren 750 miljoen euro om Leeuwarden ook in de toekomst bereikbaar te houden.
Het zuidelijke deel van de Haak om Leeuwarden wordt aangelegd door de combinatie KWS Infra B.V. - Van Hattum en Blankevoort B.V. - GMB Civiel B.V. Deze nieuwe weg wordt eind 2014 voor het verkeer opengesteld.