N50 Ramspolbrug
De N50 Ramspol - Ens werd tussen 2010 en 2013 grondig door Van Hattum en Blankevoort gerenoveerd in opdracht van Rijkswaterstaat. De blikvanger van het tracé is de innovatieve, energieneutrale Ramspolbrug. De Ramspolbrug ontving de laatste jaren dan ook diverse prijzen en nominaties.
Energieneutrale brug
Het traject Ramspol - Ens werd ongeveer 250 meter verlegd en verbreed van 2x1 naar 2x2 rijstroken. Ook werd er een ongelijkvloerse aansluiting aangelegd in de vorm van een half klaverblad, die de doorstroming en veiligheid op het traject vergroot. De nieuwe brug is hoger, zodat de brug minder vaak open hoeft. De energie die vrijkomt bij het sluiten wordt opgeslagen. Samen met de zonnecellen levert dat genoeg energie op om de brug weer te openen. Sterker nog, de Ramspolbrug produceert meer energie dan dat er vebruikt wordt.
Veiligheid en duurzaamheid
Veiligheid kreeg tijdens de uitvoering van het project speciale aandacht. De gevaarlijkste punten in het huidige tracé hebben we met extra spoed aangepast. Ook voerden we het plan logistiek zo uit dat lokaal verkeer zo min mogelijk in contact kwam met het bouwverkeer. Het gebruikte zand en de grond voerden we aan middels een transportband. Naast meer veiligheid zorgte dit ook voor minder energieverbruik tijdens de aanleg van de weg.
Prijzen en nominaties
De Ramspolbrug won drie prijzen. In 2010 ontving het project de Gouden Mier, dé onderscheiding voor duurzame initiatieven binnen de Rijksoverheid. Tijdens de opening van de nieuwe brug eind november 2012 kwam daar de Energie-Nulprijs bij. Met deze prijs worden aansprekende duurzame projecten in de grond-, weg- en waterbouw onder de aandacht gebracht. November 2013 viel de brug wederom in de prijzen met De Betonprijs. Een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere wijze is toegepast. Tot slot werd de Ramspolbrug in 2015 genomineerd voor de Nederlandse Bouwprijs.