The New Dutch Quay
Een kade die goedkoper is in aanleg en onderhoud. Dat kan door toepassing van nieuwe materialen. Traditionele kades zijn minder goed bestand tegen de duw- en laadbakken die voor het transport van massagoederen (kolen en erts) worden gebruikt, met extra herstelkosten en productiestilstand tot gevolg. Het Havenbedrijf Rotterdam stelde een programma van eisen op voor de aanleg van een nieuwe kade die deze problemen zou oplossen. Van Hattum en Blankevoort leverde met The New Dutch Quay het winnende ontwerp, door het remmingwerk en de kade met elkaar te integreren, onder meer door het gebruik van hogesterktebeton.
Gepatenteerde innovatie
In het concept worden remmingwerk en de kade gecombineerd, mede dankzij het gebruik van hogesterktebeton. Bijkomende voordeel hiervan is dat er minder grondstoffen verloren gaan tussen het remmingwerk en de kade bij het overslaan van goederen. Dit levert directe winst op, en minder baggerwerkzaamheden. Door de lagere frequentie van schadeherstel en baggerwerkzaamheden is er voor de kadegebruiker een grotere inzetbaarheid van de kade. Het innovatieve concept is succesvol uitgevoerd. Daarbij verzorgden wij het ontwerp, realisatie en 5-jarig onderhoud van 500 meter kade. The New Dutch Quay is inmiddels een gepatenteerd concept.
Bijzonderheden
Om de overlast voor de gebruiker tijdens de realisatie van de kade zo veel mogelijk te beperken, is het bouwproces door middel van virtueel bouwen gevisualiseerd en bijgesteld. De omgeving waar het project werd uitgevoerd, is van oorsprong een broedgebied voor vogels. Er zijn speciale maatregelen genomen om verstoringen van het broeden te voorkomen.