Zoeken
deelgebied 2-1  luchtfoto.jpg

Sijtwende

De aanleg van een stadsrandweg, woningbouw en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), zijn de drie belangrijkste ingrediënten van het project Sijtwende dat in de Gemeente Leidschendam-Voorburg is uitgevoerd.

Dubbel grondgebruik

Zevenhonderd woningen, kantoorgebouwen, een brandweerkazerne en een politiebureau aan twee zijden van de stadsrandweg gebouwd. Deze randweg loopt voor een groot deel in een tunnel ligt. Een groot deel van de twee kilometer lange weg ligt onder het maaiveld, terwijl circa 475 meter van de weg door een zogenaamde "holle dijk" wordt gevoerd.

Op de dijk zelf is niet gebouwd vanwege de mogelijke beheers- en onderhoudsproblemen. De woningen en kantoorpanden zijn geheel onafhankelijk van de tunnel en dijkwanden gefundeerd, hierdoor worden trillingen en contactgeluiden voorkomen, terwijl de wanden en het dak van de holle dijk als geluidsscherm fungeren.

Er bevinden zich twee gelijkvloerse kruisingen die 450 meter uit elkaar liggen. Ook de Openbaar Vervoer-verbinding bevindt zich in een tunnelbuis onder het maaiveld.

Publiek Private Samenwerking (PPS)

Sijtwende is een integraal project, waar publieke partners (Rijkswaterstaat, Gemeente Leidschendam-Voorburg en Stadsgewest Haaglanden) samenwerken met private partner Sijtwende bv, dat wordt gevormd door Bohemen bv en Volker Wessels Vastgoed bv. Door deze vier partijen is gezocht naar een constructie waarin planontwikkeling, gecombineerd met een nieuwe financieringsvorm, heeft geleid tot een integraal project op uitvoeringsniveau.
De tunnel en de hierop aansluitende infrastructuur zijn door Van Hattum en Blankevoort  ontworpen en aangelegd.

Schreuderprijs 1999

Sijtwende heeft in 1999 de A.M. Schreuderprijs gewonnen. Deze prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt voor bijzondere prestaties op het gebied van ondergronds bouwen.