Vervangen viaducten A15
Van Hattum en Blankevoort verving in opdracht van Rijkswaterstaat 2 viaducten over de A15. Het betreft het Veerwegviaduct in Papendrecht en het Wilhelminaviaduct in Hardinxveld-Giessendam. De twee viaducten verkeerden in slechte staat en zijn geheel vervangen. De viaducten liggen op dezelfde plek te, maar zijn aangepast aan de huidige eisen. De viaducten zijn ook verhoogd. De aanpassingen waren nodig om: te voldoen aan de huidige veiligheidseisen de verkeersveiligheid te waarborgen voorbereid te zijn op een mogelijke verbreding van de A15 in de toekomst
Omgeving
Als hoofdaannemer was Van Hattum en Blankevoort verantwoordelijk voor het hele project. Het flora- en faunabeheer, zoals rekening houden met vogels en vleermuizen, het bepalen van de aantallen en diameters van bomen voor herplanting. Andere speerpunten waren omgevingsmanagement en hinderbeperking. Voor de sloop van het Wilhelminaviaduct rekende Rijkswaterstaat vier nachten. Overdag moest het verkeer er gewoon onderdoor kunnen rijden. Dat vergde een strakke planning en goede communicatie met betrokkenen en omwonenden. Uiteindelijk lukte het in slechts drie nachten. Dat betekent een nacht minder hinder voor de weggebruiker en minder overlast voor omwonenden.
Die hinderbeperking was onderdeel van het EMVI-plan. Voor de bouw van het Wilhelminaviaduct calculeerde Rijkswaterstaat maximaal zestig dagen aan permanente verkeersmaatregelen op de A15. Elke dag minder levert een fictieve korting van € 15.000 op de aanbiedingsprijs. Wij behaalden de maximale korting omdat we uit zijn gegaan van nul dagen. Het werk was gepland in de nachtelijke uren. Daardoor volstond tijdelijke afsluitingen van enkele rijbanen.
Wilhelminaviaduct
Het huidige Wilhelminaviaduct is in 1961 gebouwd en heeft een lengte van ca. 52m met vier overspanningen. Het nieuwe viaduct ligt hoger en verhogen we de wegen ernaartoe ook. De ligging van de landhoofden houdt rekening met een eventuele toekomstige wegverbreding van de A15. Het viaduct bestaat uit twee overspanningen van ruim 30 meter. Om het verkeershinder te beperken, maken we de prefab pijler voor de middenberm zelf op onze werf in Papendrecht.
Veerwegviaduct
De Witte Brug' zoals het Veerwegviaduct te Papendrecht door de omwonenden genoemd wordt, stamt uit 1936 en betreft een in-situ gemaakte betonnen boogbrug met de zo kenmerkende, gekruiste verbindingen in het gebogen bovenvlak. Het nieuwe viaduct wordt weer een echte eyecatcher. De herkenbare witte boog die de A15 overspant, komt terug. Al wordt hij wel van staal, hij behoudt de karaketristieke robuuste uitstraling. Het viaduct wordt breder en de hoogte wordt aangepast naar huidge maatstaven.